Halo

Halo 1
Halo: Combat Evolved is een first-person-shooter-spel, ontwikkeld door Bungie. Het spel kwam uit in 2001, aanvankelijk alleen voor de Xbox. In de zomer van 2003 werd door Gearbox Software een Windows-versie van Halo uitgebracht. Op 15 november 2011 verscheen de remake Halo: Combat Evolved Anniversary.
Het spel werd goed ontvangen.[1]
Halo speelt zich af in het jaar 2552. Reizen met snelheden groter dan die van het licht is nu mogelijk en de mensheid heeft een deel van het heelal gekoloniseerd, maar is ook in oorlog met een verbond van buitenaardse rassen, genaamd de Covenant. Het spel dankt zijn naam aan het feit dat een van de moederschepen van de mensheid tijdens een grootschalige aanval van de Covenant trachtte een deel van de vijandige vloot weg te lokken. In hun vlucht komen ze tot de onthulling van een kunstmatige ringplaneet, genaamd een halo.
Halo 2
Halo 2 is een computerspel voor de Xbox en Microsoft Windows. Halo 2 is het vervolg op Halo: Combat Evolved en net als zijn voorloper gemaakt door Bungie. Het spel kwam in november 2004 uit voor de Xbox. Er werden in de eerste 24 uur zo’n 2,4 miljoen exemplaren verkocht. Met een totale waarde van 125 miljoen dollar was dit de succesvolste release in de geschiedenis. In totaal zijn er tot september 2007 al 6,5 miljoen exemplaren verkocht. Het spel kwam op 8 juni 2007 uit voor de pc, exclusief voor Windows Vista. Het bedrijf Falling Leaf Systems beweerde echter dat het spel, in tegenstelling tot wat Microsoft beweert, prima speelbaar is op Windows XP. Het bedrijf ontwikkelde om dit te bewijzen de Alky Compatibility Libraries. Hiermee is Halo 2, net zoals het spel Shadowrun, te spelen op Windows XP. Falling Leaf stelt de library gratis beschikbaar aan alle mensen die de spellen via Falling Leaf kopen.
Halo 3
Halo 3 is een first-person shooter ontwikkeld door Bungie voor de Xbox 360. Het spel eindigt de verhaallijn die begon in Halo: Combat Evolved en doorging in Halo 2. De definitieve versie van het spel werd vrijgegeven op 25 september 2007 in Nieuw-Zeeland (waar het rond middernacht als eerste beschikbaar was), de Verenigde Staten, Brazilië, Canada, Australië, India en Singapore, 26 september 2007 in Europa en 27 september 2007 in Japan. GameSpot rapporteerde dat er 4,2 miljoen exemplaren van Halo 3 verkrijgbaar waren in de winkel op 24 september 2007 (een dag voor de officiële uitgavedatum), dat het een nieuw wereldrecord maakt.
Het spel bevat nieuwe voertuigen, wapens en gameplay die niet in de vorige titels van de serie beschikbaar waren. Halo 3 focust zich op de oorlog tussen de 26e-eeuwse mens en een collectie van alien-rassen, bekend als de Covenant, die na een decennialange oorlog een invasie zijn begonnen op aarde. In de strijd tegen de Covenant kruipt de speler in de huid van de Master Chief, een genetisch geavanceerde supersoldaat, en waagt zich in een oorlog om de mensheid te verdedigen.

Halo 3 ODST
Halo 3: ODST (voormalig “Halo 3: Recon”) is een first-person shooter-spel ontwikkeld door Bungie en uitgegeven op 22 september 2009. Het spel is een stand-alone uitbreiding van Halo 3. Het spel speelt zich af tussen Halo 2 en Halo 3. Opmerkelijk is ook dat de speler niet de Master Chief of de Arbiter moet besturen, maar een ODST (Orbital Drop Shock Trooper, ook wel hell jumpers genaamd).

Halo 4
Halo 4 is het achtste deel in de Halo-serie ontwikkeld door 343 Industries voor de Xbox 360. Halo 4 is het eerste deel van een nieuwe trilogie binnen de serie, namelijk Halo 4, 5 en 6, onder de naam “Reclaimer Trilogy”. De voorgaande spellen zijn door Bungie ontwikkeld, maar deze nieuwe trilogie ligt in de handen van 343 Industries.[4] Het spel speelt zich af na Halo 3, maar de overgang tussen Halo 3 en 4 is niet geheel soepel en het spel Halo: Spartan Assault vertelt de overgang tussen deze twee titels. Het spel kwam op 6 november 2012 uit.[5]
Halo Reach

Halo: Reach is een first-person shooter-spel ontwikkeld door Bungie voor op de Xbox 360 en werd op 14 september 2010 uitgebracht.[1] De wereldpremière is gehouden op 12 december 2009 bij de Spike Video Game Awards.[6


Halo: Combat Evolved Anniversary
is a first-person shooter video game set in the Halo universe and is an enhanced remake of Halo: Combat Evolved. Microsoft announced the game alongside Halo 4 at the 2011 Electronic Entertainment Expo. The game was released on November 15, 2011—the 10th anniversary of the original title’s launch—for the Xbox 360 game console, and rereleased as part of Halo: The Master Chief Collection for the Xbox One on November 11, 2014.
Halo: Combat Evolved Anniversary was developed as a partnership between development studios 343 Industries, Saber Interactive, and Certain Affinity. 343 Industries, the Halo series’ franchise overseers, approached Saber Interactive to develop a remake of the original Halo in time for its tenth anniversary. After considering whether to remake the game entirely or to adapt and add features to the existing PC version, Saber decided to use its game engine for reproducing the original’s appearance and the original Halo‘s engine for gameplay. A development tool for toggling between the old and new visuals became a game feature. Anniversary‘s enhancements include a complete high-definition visual overhaul, support for cooperative and multiplayer gameplay via the Xbox Live online service, new and remastered sound effects and music, and extras such as achievements and hidden in-game collectibles. The game is the first in the series to include Kinect support.
Critical reception to Anniversary was generally positive. The updated graphics, sounds, and ability to toggle between the remastered and original visuals were praised. Complaints included technical glitches, faults with the original game’s level design, and the multiplayer mode’s implementation.
Halo 5 Guardians
is a first-person shooter video game developed by 343 Industries and published by Microsoft Studios for the Xbox One home video game console. The tenth installment and fifth main entry in the Halo series of video games, it was released worldwide on October 27, 2015. The game’s plot follows two fireteams of human supersoldiers: Blue Team, led by Master Chief, and Fireteam Osiris, led by Spartan Locke. When the former goes absent without leave to track down the artificial intelligence construct Cortana, Master Chief’s loyalty is called into question, and Fireteam Osiris is sent to retrieve him.
343 Industries started to plan concepts and objectives for Halo 5 shortly after the release of its predecessor, Halo 4. In late 2012, the team set out goals for the game, including larger campaign and multiplayer areas. Like Halo 4, it uses motion capture for character animation. It features new abilities and character designs, but does not feature any offline capabilities or local networking. It has a game engine that scales its resolution to maintain a frame rate of 60 frames per second.
Microsoft announced Halo 5 for the Xbox One at Electronic Entertainment Expo 2013. A podcast titled Hunt the Truth marketed the game, focusing on Master Chief’s backstory. The game and its related hardware grossed over US$400 million in its first twenty-four hours and US$500 million in its first week, outselling the opening sales of Halo 4, which then held the best-selling record for the franchise. Despite this, it had the lowest opening sales of any Halo game in Japan and the UK[3][4]. Upon release, Halo 5 received generally positive reviews from critics, with praise directed at its gameplay, visuals, level design and multiplayer modes. However, the game’s single-player campaign met divided responses, with criticism directed at its short length, story, writing and ending.
A sequel, Halo Infinite, was announced at E3 2018.
error: Content is protected !!